Italië heft verbod op naamgeving van alcoholvrije wijnen op

De Italiaanse minister van Landbouwheeft besloten om etiketten toe te staan ​​zodat alcoholvrije wijnen als ‘wijn’ verkocht mogen worden.

Toen de oude Romeinen overvloedig dronken tijdens bacchanalia, of festivals ter ere van de god van de wijn, konden ze zich nauwelijks voorstellen dat hun voorouders 2000 jaar later hun vino zouden willen vervangen door een alcoholvrij drankje. Maar toch is het zo. De Italiaanse minister van Landbouw, Francesco Lollobrogida, heeft toegegeven aan de druk van moderne wijnboeren door te bepalen dat alcoholvrije dranken gemaakt van druiven nog steeds als ‘wijn’ mogen worden beschreven en verkocht, iets wat eerder verboden was.

Hoewel de beslissing van Lollobrogida controversieel is onder veel oenofielen, is het ook een ommekeer van de minister zelf, die er in april vorig jaar nog op stond dat alcoholvrije wijnen niet als zodanig mochten worden aangeduid. Destijds ontmoedigde hij Italiaanse producenten om het voorbeeld te volgen van hun Europese buren die al bezig waren om aan de vraag naar alcoholvrije wijn te voldoen.

Gezondheids- en levensstijlproblemen zorgen ervoor dat Italianen steeds vaker hun rug keren naar de nationale drank, wat heeft geleid tot een daling van 70 procent(!) qua consumptie in de afgelopen 50 jaar. Een nieuwe verkeerswet met strengere sancties voor mensen die betrapt worden op rijden onder invloed heeft mogelijk ook bijgedragen aan de trend.

De Italiaanse wijnsector, die ongeveer 16 miljard euro per jaar waard is, waarvan de helft uit export, heeft het besluit van Lollobrigida breed verwelkomd. De regel zal echter niet worden toegestaan ​​voor kwaliteitswijnen die vallen onder de regionale DOC en IGP (Protected Geographic Indication) labels, wat betekent dat er voorlopig geen kans is om een ​​Amarone, Chianti, Valpolicella Ripasso of Montepulciano d’Abruzzo met een laag alcoholpercentage te vinden.

Sommige wijnproducenten blijven ook sceptisch over de technologieën om alcohol te verwijderen, terwijl anderen de wijn met een laag alcoholpercentage zien als een potentiële toegangspoort om meer consumenten te bereiken.

Plaats een reactie