Open deur, maar op zich wel interessant..
De wijnindustrie is traditioneel nogal gedomineerd door mannen, aangezien 82% van de Amerikaanse wijnmakers een man is. Dit leidt uiteraard tot een mannelijk perspectief bij het bedenken van wijnstrategieĆ«n en uitingen. Ondertussen zijn vrouwelijke drinkers een steeds belangrijker marktsegment geworden; meer dan 59% van de wijndrinkers in de VS waren vrouwen (in 2021). De dominantie van mannelijke invloed in de wijnindustrie blijft echter bestaan en daardoor zijn de wijnetiketten al tientallen jaren vrij eenvoudig en eentonig. Denk aan grote lettertypen en soms een afbeelding van een kasteel of wijngaard. Dit resulteert in een ‘vertraging in de aantrekkingskracht op vrouwelijke consumenten’ en kan de wijnverkoop nadelig beĆÆnvloeden.
Uit een onderzoek van de Washington State University onder vrouwelijke wijndrinkers is gebleken dat vrouwen vaker een fles wijn kopen waarvan het etiket āvrouwelijke kenmerkenā vertoont. Denk dan aan bloemen, diertjes of portretten van vrouwen. De mate van wijnkennis van de deelnemers leek hierop geen invloed te hebben, maar het beĆÆnvloedde wel de smaakverwachtingen, aldus de onderzoekers. Wat hierbij opmerkelijk was dat de onderzochte vrouwen wijnen met een mannelijk etiket (denk aan herten en wolven) weer lekkerder vonden dan een wijn met een vrouwelijke uitstraling. Wijnen met een afbeelding van kastelen en/of druiventrossen werden als neutraal beoordeeld.
En dus, zo vinden de onderzoekers, zouden er meer vrouwen betrokken moeten worden bij het ontwerpen van wijn-labels. Wij adviseren om eens te kijken naar de etiketten van natuurwijnen, want die zijn over het algemeen een welkome afwisseling in de lijst met traditionele etiketten. Daarnaast zagen we onlangs een bubbelwijn van Neleman (bekend van de platte etiketten met namen als ‘Just Fucking Good Wine’), die speciaal gericht is op vrouwen. De naam van de wijn is Ivy Louise, gemaakt van Viognier druiven. Goed idee!